Onze eerste daagjes in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van LisaenWillemijninAzie - WaarBenJij.nu Onze eerste daagjes in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van LisaenWillemijninAzie - WaarBenJij.nu

Onze eerste daagjes in Bangkok

29 November 2013 | Thailand, Bangkok

Vandaag is onze laatste dag in Bangkok, waar we al zoveel hebben gezien en meegemaakt! Na een lange en vermoeiende vlucht arriveerden we dinsdag ochtend in ons hostel, dat was aan het begin even wennen. Vooral toen we onze slaapkamer voor het eerst zagen.. We slapen met tien man op 1 kamer in stappelbedden!! Nadat we het hostel een beetje verkend hadden besloten we de omgeving rond het hostel te bekijken. Dat was ook weer een beetje wennen, het drukke verkeer, andere mensen, eetstalletjes midden op straat met hun uitgesproken geuren en vooral het oversteken.. Dat is even anders dan in Nederland!! Nu merken we dat de auto' s, bussen, tuk-tuks wel stoppen als je gewoon oversteekt en doorloopt, maar aan het begin stonden we soms wel 10 minuten te wachten om over te steken, waarna we vervolgens toch maar een Thai op zochten om achteraan te lopen die overstak. Het grootste verschil is toch wel het geld. Op schiphol betaalden we voor een klein waterfless\je nog 2 en halve euro en hier in de supermakt voor een halve liter 6 Bath, dat is omgerekend 16 euro cent. We vonden de locale supermartkjes, de sevenelevens, en een Starbucks waar we even een normaal koffietje konden drinken, waar we toen wel heel erg behoefte aan hadden na alle nieuwe indrukken en de lange reis. Tegen de tijd dat we terug naar ons hostel gingen was het ongeveer half 6 en al donker. Moe kwamen we aan en gingen we nog even op het terras chillen. Op het terras zitten we meestal, iedereen komt daar even bij elkaar zitten en een praatje maken. In ons hostel ziiten heel veel Deense mensen, en we hebben al een Austrailier,Zuid Afrikaa, Kazachstaan en een Chinees ontmoet. Iedereen is ook aardig en releaxed omdat we allemaal hier hetzelfde komen doen. De eerste avond vonden we een klein restaurantje waar we een klein beetje gegeten hadden, want veel honger hadden we niet. Dat zal wel door de hitte komen, snachts is het nog 29 graden. Dat was aan het begin ook nog even wennen, maar overal is goede airco en de hitte valt nog best mee in de stad.
Een beetje zenuwachtig waren we wel de eerste nacht, we sliepen allebei ook aan de andere kant van de kamer.

Woensdag, de tweede dag in Bangkok zijn we op zoek gegaan naar de boot die ons richting het oude gedeelte van Bangkok zou brengen. Wat je in Thailand veel merkt is dat de locals alles voor je willen doen, zoalng je zelf aardig bent tegen ze. 1 glimlach is al genoeg. Als je ze iets vraagt zeggen ze nooit nee, maar altijd ja, want dat is beleefd. Het enige probleem is dat ze je engels niet altijd goed begrijpen en dus ook ja zeggen op de vraag moeten wij die kant op voor de boot? Tewrijl het dus de hele andere kant op is.. Nadat we heel bangkok zijn rondgestuurd, vonden we uiteindelijk de boot. Eerst zijn we naar de Watt Po tempel geweest, waar we onze schoenen uit moesten doen om de op drie na grootste liggende Buddha te zien. Daarna hebben we voor het eerst de Tuk-tuk gepakt, naar Khao San Road. We werden op de hoek afgezet waar we voor het eerst wat merkten van de demonstraties. We hoorden omroepen door microfoons die je een paar straten verderop nog kon horen en ook stonden er wat kraampjes met protest attributen die je kon kopen. Maar pap en mam maak jullie geen zorgen we zijn hier gewoon veilig hoor!! We zijn snel doorgelopen naar de bekende winkelstraat en begonnen met een lunch op straat. We kochten bij een klein eetkraampje wat groente met noedels die in 4 minuten bereid waren voor maar 30 bath dus nog geen euro. We merken nog wel dat we echt beginnende backpackers zijn.. Lisa kocht op een kraampje een apparaatje waarmee ze haar camera met de ipad kon verbinden, maar eenmaal thuis bleek hij helemaal niet te werken.. Ook Willemijn kocht een paar shirts voor veelste veel geld. Na een tijdje lukte het shoppen wel beter en vonden we uit dat het afdingen echt een soort spelletje is waar je steeds beter in wordt. We hebben de hele dag een beetje rondgelopen in de straat en merken dat elke plek in Bangkok een andere sfeer heeft, waar je echt geniet van alles wat je weer nieuw ziet.Eenmaal terug op de boot ging de zon onder. Dat ging heel snel. In overgeveer 10 minuten maak je een hele mooie zonsondergagng mee voor het gelijk donker is.
s' Avonds vonden we in een klein straatje een simpel restaurantje. Maar dan dus echt simpel: kookstelletjes op straat met ernaast een emmer voor de afwas. Wij konden zitten op plastic stoelletjes met dezelfde tafels. Toch is dat eten bijna het lekkerst, en goedkoop: we hebben een hele maaltijd gegeten voor 2,50 euro pp. Terug in ons hostel gingen we nog even buiten zitten en waren we niet meer zenuwachtig om naar onze slaapkamer te gaan. Het heeft eigenlijk wel wat gaafs, met allemaal backpackers op 1 klein kamertje slapen.

Donderdag, dag 3.
Na het ontbijt gingen we op eigen houtje de weg zoeken naar .... ons startpunt was voor de fietstocht die we zouden maken. Het ging heel makkelijk, we vonden de Skytrain (die veel mooier en goedkoper is dan in Nederland; voor een halfuur betaalden we 1 euro) . De fietstocht begon in het rijke gedeelte van Bangkok waarna we door fietste naar het arme gedeelte. Onze gids, een klein lief Thais vrouwtje, vertelde ons dat een familie in 1 ruimte leeft, zonder verdere kamers zoals een badkamer of keuken maar toch heel gelukkig zijn. Dat is toch wel bijzonder als je kijkt wat wij allemaal in Nederland hebben en alsnog niet tevreden zijn. Nadat we de stad hadden rondgefietst staken we met de boot over naar een gedeelte buiten Bangkok waar we de natuur ingingen. Daar merk je pas hoeveel smog en geuren er in Bangkok zijn. We fietsen over smalle paadjes op palen over het water waar we echt niet in wilde vallen (de gids vertelde dat dat wel eens gebeurde) vooral ook omdat er Pythons in rondzwommen.
De fietstocht was heel interressant en het is opmerkelijk hoe verschillend deze cultuur in verglijking met die van ons is. Wij willen lekker bruin worden, en zij juist niet want dat is een teken van armoede. Ook kwamen wij erachter waarom er op het vliegveld in Bangkok in de wc een sticker hing met een plaatje dat je niet mag plassen terwijl je op de wc bril staat.. Wij hebben liever een westerse wc, maar de locals zijn de hurk wc' s gewend en passen dat ook toe op onze toileten.

Na drie dagen hebben we al zoveel gezien en meegemaakt terwijl we morgen pas echt gaan beginnen.. Dan ontmoeten we onze groep waar we een maand mee doorbrengen en vertrekken we richting Cambodja..

• 29 November 2013 - 09:22

Annabelle:

Leuk! x Annabelle

• 29 November 2013 - 10:36

Nadia:

Have fun liefjes, Klinkt goed! Dikke kus

• 29 November 2013 - 11:13

Vera:

Wow, wat een verhaal na de eerste drie dagen. Dat belooft nog heel wat mooie reisverslagen. Veel plezier verder, we blijven jullie volgen! Liefs xxx

• 29 November 2013 - 22:59

Papa Henk:

Hartstikke mooi verslag!
    Alle geijkte elementen zitten er in inclusief de snelle zonsondergang.
    Ben benieuwd naar deel 2!
    Xxxx

• 30 November 2013 - 10:07

Papa Henk:

Die foto ik lach me slap. Nu leven jullie net zo als een familie in Thailand. De thaise matras is echt heeeel anders dan de Gooise...

• 02 December 2013 - 16:28

Royce:

Gaaf hoor Lisa! Zo zie je maar dat je in 3 dagen reizen meer leert dan een jaar school...;). Veel plezier nog!

PS. Zorg dat je altijd met meerdere mensen op een kamer slaapt (dorm rooms). Leer je veel meer mensen kennen en kom je dus ook op leukere plekken...

• 02 December 2013 - 23:05

Anne:

Zo leuk lieffies, geniet ervan! Nu lekker Cambodja ontdekken!!

• 03 December 2013 - 12:13

Ward Griffioen:

Leuk om zo mee te kunnen genieten van jullie reis!
    Veel plezier. Ik blijf graag lezen hoe het gaat.
    Kun je ook foto's plaatsen? Of is dat technisch niet mogelijk?